Dnešní datum: 28. 03. 2024   
Přihlásit se

Uživatelské jméno:

Heslo:




Založit nový účet!

ZVRATY NAŠEHO ŠKOLSTVÍ

30. 05. 2014

   Poslední vlna “národního obrození”, která přeběhla přes naši zemi v časech vzniku Československa, dávala jistou naději, že odplaví všechny ty kaly nanesené do naší země v dobách poroby. Nejenom v celém státním systému, ale logicky i v našem školství. Ale než se tehdejším národoveckým politikům podařilo náš státní systém pořádně vybudovat, postihla naši zemi další pohroma. Přišel rok 1938 a s ním anexe nacistických hord do naší mladé republiky. A jak se po vzniku našeho Československa začala systematicky vytvářet nová školská soustava, založená na národních základech, byl s tím konec. Prolnula do ní násilně okupantská němčina a o výuce nějakého českého národopisu nemohlo být ani řeči.



   Lépe se naší zemi nevedlo ani po skončení války, po roce 1945. Kdy se sice zas začalo nanovo se systémovou obnovou našeho školství, a opět se to s únorem 1948 a nástupem komunistického probolševického režimu zhroutilo. I když sice dotváření školského systému dále i pak pokračovalo, bylo to jiné. Byly v něm výrazně uplatňovány ideologické prvky, okupační němčinu nahradila ruština a dějepisné statě z historie našeho národy zatlačila téměř zcela, a navíc ve značně pokroucené formě, historie světových bojů dělnické třídy. Ideologičnost školství, která po únoru 1948 překryla vše ostatní, po čase ze školství sice postupně “vyvětrala”, ale po 21. srpnu 1968 opět vyletěla prudce nahoru. Ale pak opět znovu přišly roky nového postupného “vyvětrávání”, které skončilo s listopadem 1989, s novým režimem, zas jinak orientovaným.

   Ale naděje na to, že s příchodem nového “sametového režimu” v našem školství zavane nový vítr, se ukázaly liché. I když v té době byl v minulosti přes všechny režimní problémy vybudován dosti solidní školský systém, z něhož stačilo vymést jen různé ideologické nežádoucí kaly a usazeniny, nabralo to zcela jiný směr. I na naše školství, stejně jako na všechny další oblasti státního řízení, se jako saň vrhla “sametová brigáda” neumělých reformátorů a ta, podle nově prosazované zásady “co bylo do té doby vytvořeno je špatné a chceme-li se vrátit do Evropy, musí se vše od základů změnit”, začala vše od základů systematicky bourat. A do nové proevropsky vytvářené parafráze školského systému začala zavádět nejen mnohé pedagogicky novátorské prvky pochybného charakteru, ale také další novou prozápadní ideologii, celo-evropskou.

   Záhy se však začalo ukazovat, že všechny ty “novoty” nelze jen tak snadno ”naroubovat” na zbývající “systémový pahýl” a také i to, že nová generace pedagogů, vycházejících ze zmatečného prostředí zároveň reformovaných vysokých škol, sice může početně nahradit “nežádoucí předlistopadové pedagogy”, ale díky svým nedostatečným praktickým zkušenostem nepříliš kvalitně. A když se k tomu přidaly ještě nové svobodomyslné “pedagogické trendy”, povyšující osobnosti žáků i studentů nad osobnost pedagoga, začal do škol pronikat skrytě “duch anarchie” a mizel z nich “duch kázně a pořádku”. Což vytvářený nový školský systém jen degradovalo.

   Pokud pak přicházely různé vyučovací novátorské metody, které vycházely na základním stupni vstříc zejména pedagogicky těžko zvladatelným a na školu naprosto nepřipraveným dětem z rodin příslušníků nejnižší nepřizpůsobitelné společenské vrstvy, na úkor dětí z rodin spořádaných. Které tím pádem do jisté míry zaostávaly za dřívějším standardem. A na výsledcích základního školství se to záhy začalo negativně projevovat. Což samozřejmě mělo vliv i na další stupeň, na školy střední. Do nichž noví reformátoři zasáhli přímo děsivě. Na jedné straně navýšili gymnaziální školství na nanejvýš žádoucí prvek, což vyvolalo doslovný boom gymnázií, která se začala bezhlavě vytvářet všude, kde se dalo a to nejen v rámci státního školského systému, ale v oblasti soukromého podnikání. Gymnázia rostla jak houby po dešti a samozřejmě nedostatek žáků neměla. Protože pro rodiče se heslem stalo, že kdo nebude mít maturitu, nebude v životě ničím. A tak se na gymnázia hrnuli i žáci, kteří pro takové studium neměli vůbec předpoklady. A aby se jim vyšlo vstříc, ulevovalo se jim při studiu, které si po zrušení státem stanovovaných osnov, jež nahradilo ministerstvem stanovené “studijní minimum”, organizovaly školy podle svého uvážení. A úroveň šla dolů.

   Současně s gymnaziálním boomem došlo zároveň prakticky zcela k rozpadu učňovských škol, neboť dík organizátorům života naší společnosti se dělnické a řemeslnické profese staly pro rodiče nastupující mladí generace čímsi potupným. A obdobně byly z nemalé míry degradovány i střední školy s technickým zaměřením, tak zvané průmyslovky. Zkrátka “první housle” hrála gymnázia, která jedině otevírala cesty na vysoké školy, zejména na VŠ humánního zaměření, především na práva a filosofické fakulty. A že to byl trend zhoubný, to se ukazuje dnes. Jak na nízké úrovni připravenosti budoucích studentů vysokých škol, tak na nedostatku nových kvalifikovaných pracovníků dělnických a technických profesí v průmyslu. Zato právníků a různých neproduktivních filosofů nevalné kvality máme tu jak nastláno.

A CO S TÍM DÁL?

   Bývali-li jsme zemí vyspělého školství, zemí Jana Ámose Komenského, dnes jsme v oblasti školství zemí upadající téměř mezi země rozvojové. Ze západních školských systémů si naši noví reformátoři vzali jen to nejméně vhodné a dokonale potopili u nás to, co tu bývalo. A nelze všechno shazovat jen na poúnorový “socialistický režim”, nebo chcete-li na režim předlistopadový, protože především ten polistopadový, sametově liberální, se na současném tristním stavu našeho školství výrazně negativně podepsal. A již je dost těch, kteří to nejen uznávají, ale již i volají po systémovém návratu ke školství předlistopadovému. K takovému, které bude státem nejen kontrolováno, ale zejména i řízeno. Aby byly respektovány jak hospodářské, tak i společenské potřeby naší země. Má-li náš stát školství dotovat, musí jej mít také pod dohledem! 

    NÁRODNÍ PROSPERITA


Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mail Vytisknout článek

Kalendář
<<  Březen  >>
PoÚtStČtSoNe
    1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Anketa
Jste pro znárodnění strategických firem (např. energetika, plynárny, vodárny,..) ?

Zásadně Ano (3970 hl.)
 
Spíše Ano (2639 hl.)
 
Pouze vybraná odvětví (2475 hl.)
 
Spíše Ne (2766 hl.)
 
Zásadaně Ne  (2403 hl.)
 
Neumím posoudit (2610 hl.)
 

Celkem hlasovalo: 16863
Transparentní účet
Ucuz Sms Onay | Mobil Onaylama
Masal Oku Dalaman Airport Transfers Marmaris Airport Transfers Fethiye Airport Transfers oludeniz Airport Transfers Içmeler Airport Transfers

Tento web byl vytvořen prostřednictvím phpRS - redakčního systému napsaného v PHP jazyce.
na začátek stránky

 PHP Powered Získejte Thunderbird!